Am zis că postarea de azi să fie diferită de modelul zilnic al previziunilor, datorită situației tensionate și și atacului psihic imens la care suntem supuși. Și nu mă refer doar la conflictul armat din Est.

Deoarece și pe teritoriul țării noastre se desfășoară acum un război cu numeroase victime – unul economic. Cum spunea o celebră formatoare de opinie, încă de la începutul anului românii sunt distruși psihic, ”executați și călcați pe cap” de șenilele ”tancurilor” numite facturi la gaz și curent, cu sute și mii de victime, de care nu-i pasă nimănui. Oamenii cedează emoțional și se sinucid de disperare, se îmbolnăvesc de furie, tristețe și neputință în fața mașinăriei, numită stat de drept. De la care, evident, nu putem aștepta nimic, în afară de o nouă ”invazie” a majorărilor și a celebrelor ”breaking news”, galben pe negru, cu muzică corală dramatică pe fundal, menite să bage audienței gheață pe șira spinării și stări de pre-infarct. Atât. Cum și de unde să așteptăm ajutor în asemenea condiții?

Cum bine spunea un celebru umorist ”salvarea de la înec reprezintă obligația directă a celui ce de îneacă”.

Există o mulțime de informații despre cum să te ajuți pe tine însuți în vremuri de criză. Poate voi repeta anumite lucruri spuse deja, sau poate găsiți ceva nou și important pentru voi în cele de mai jos.

În momentele dificile ale vieții, este foarte ușor să intrăm în panică( în special dacă mai suntem și ajutați): în funcție de sensibilitatea și emotivitatea personală putem experimenta stări de isterie, anxietate, agresivitate, vinovăție, agitație și dorință de a face ceva imediat sau de senzație de sufocare și neputință absolută. Plonjarea în panică face o persoană vulnerabilă, inutilă și chiar periculoasă pentru sine, pentru cei dragi, prin auto-sabotarea propriilor sarcini și obligații de orice fel.

Panica ne poate împinge la moarte sau haos, chiar mai puternic decât evenimentul cauzator de panică în sine. Prima sarcină a omului în astfel de situații este să se salveze pe sine. Cine nu se salvează mai întâi pe sine, nu își va putea ajuta copiii, nu își va putea îndeplini îndatoririle, devenind doar o altă victimă a vremurilor în care trăiește. Criza se va termina ( deja știm asta din experiența celor doi ani sau din experiențe personale), lumina va reveni și pe strada noastră, dar noi deja vom fi atât de deteriorați fizic, mental și emoțional, încât nu vom mai avea sănătate și forțe, pentru a ne reclădi viața și a trăi în Lumea Nouă.

Autoconservarea merge întotdeauna în trei direcții: trup, minte și suflet.

– Mențineți curățenia corpului și ordinea în jurul vostru în orice condiții, pe cât este posibil. Murdăria și dezordinea duc la boli și disperare, creând un sentiment distructiv de demotivare.

– Solicitați fizic corpul, chiar dacă nu este necesar. Muncă, curățenie și/sau exerciții fizice. Îndepărtează stresul mental, stimulează circulația, inclusiv circulația cerebrală și întărește întreg corpul.

– Acordați o atenție deosebita coloanei vertebrale – măcar câteva exerciții pe zi, pentru întărirea spatelui și corectarea posturii. Coloana vertebrală este suportul nostru principal. Uneori singurul. Grijile ne gârbovesc și ne îndoaie acest suport natural – iar odată cu el – psihicul, făcându-ne incapabili la efort și lipsiți de rezistență

– Dormiți. Da, tensiunea nervoasă este mare, dar după un timp organismul se va elibera de aceasta, mare parte prin odihnă și somn. Dacă puteți dormi, dormiți cât mai mult. O plimbare care să vă obosească plăcut înainte de culcare este cel mai bun somnifer.

– Păstrați-vă obiceiurile care vă calmează. De exemplu, dacă sunteți fumători, este mai bine să continuați să fumați( aici am simțit cum m-a pocnit peste, ceafă o roșie din conservă :))). Dar dacă nu fumați, atunci nu începeți acum. Repet, doar obiceiurile vechi, verificate, cu efect calmant. În acest mod corpul îi dă un semnal creierului că există o rutină bine cunoscută, adică totul merge conform planului.

– Evitați în schimb, alcoolul și substanțele psihotrope (dacă nu sunt prescrise de un medic), inclusiv somniferele, pentru că acestea afectează și mai mult claritatea mentala (pe care au grijă alții să ne-o afecteze).

– Nu refuzați informațiile ce vin, dar nici nu vă supraîncărcați cu ele. Refuzul complet de a ne informa nu ne va aduce pace. Găsiți două sau trei surse în care aveți încredere, nu citiți mai mult de 40 de minute pe zi și dedicați restul timpului altor lucruri. (asta dacă viața și sănătatea voastră nu depind de aceste informații).

– Formulați-vă propria poziție față de situație. În cuvinte. Cu voce tare. Independența față de alte opinii ajută mintea să se concentreze pe sarcini mai importante.

– Dacă nu sunteți puși în situația de a vă lupta pentru supraviețuirea proprie, chiar în acest moment, la modul direct ( așa cum sunt victimele accidentelor, a bolilor, a incendiilor, sau locuitorii zonelor de conflicte) – lucrați. Faceți un plan de sarcini pentru fiecare zi. Setați maximum trei obiective pe zi, care trebuiesc bifate. Forțați mintea să se concentreze asupra subiectelor ce vă sunt necesare și rezolvarea cărora depinde direct de voi.

– Acordați-vă timp să vă gândiți la ce aveți de făcut mai departe. Dacă plănuiați să faceți ceva urgent, pe impuls emoțional, sau (mai ales!) dacă cineva vă cere să faceți ceva urgent – și nu vorbim acum despre salvarea unei vieți – nu acționați imediat. Acordați-vă timp să vă gândiți la ce urmează să faceți, pe îndelete, din toate unghiurile,cel puțin o oră și jumătate.

(2×45 minute – atât durează celebra oră dublă academică). Aceasta este durata maximă de timp pentru creierul uman, în care el este capabil să se concentreze asupra unei singure teme. Apoi va trece automat la alte subiecte. Este timpul în care puteți să stingeți panica și să vedeți situația dintr-o nouă perspectivă.

– Învățați, studiați. Cunoașterea oferă șanse suplimentare, atât în ​​criză, cât și după trecerea ei. Citiți, învățați să folosiți dispozitive sau tehnologii noi, dobândiți abilități de prim ajutor, învățați o nouă meserie. Orice cunoștințe sau abilități într-un nou domeniu vă pot prinde bine în viitor.

Ajutați pe alții și învățați să cereți ajutor. Găsiți în voi curajul să vorbiți despre problema voastră. Schimbul de bunătate și compasiune activă îl menține pe un om – Om.

– Evitați agresivitatea. Certurile cu vecinii sau rudele, altercațiile cu persoane străine pe internet, cu persoana iubită. Toate acestea vă vor lua din forțele și așa limitate, nu îl vor convinge pe celălalt de dreptatea voastră (sau poate da, dar cu un preț mult prea mare pentru voi) și vor alimenta câmpul colectiv al emoțiilor negative al planetei. La ce bun?…

– Răspândiți în jurul vostru frumusețe și afecțiune. Desenați, cântați, sărutați, îmbrățișați, dansați, scrieți poezie și proză, rostiși cuvinte de afecțiune și susținere.

– Contemplați natura. Chiar și câteva minute pe zi, dar urmăriți cum plouă, cum își schimbă norii forma sau cum zboară o pasăre. Concentrați-vă în acel moment gândul și atenția voastră doar pe ceea ce vedeți și simțiți. Câteva minute sunt suficiente, pentru a reveni la starea de armonie.

– Rugați-vă. Întoarceți-vă la Dumnezeu cu toată inima voastră. Credința ajută sufletul să se ridice deasupra răului și să nu devină o parte din el. Au fost multe vremuri întunecate în lume. Dar, de fiecare dată, avantajul – uneori mai mare, alteori mai mic – a fost al celor care, în cel mai adânc întuneric, încercau să-și păstreze puritatea, cunoașterea, independența în gândire, capacitatea de a ne bucura de lucruri mărunte, bunătatea și credința în Creator. Să încercăm să ne amintim asta.

Bucurați-vă în fiecare zi! Cu toată dragostea, Masha.